Uusi vuosi, uusi kujeet. Possu lopettaa kaiken hötkyilyn ja säntäilyn, ja koettaa elää leppoisaa, rauhallista elämää ;) Tuskin jaksaa kauheesti leikkiä laihduttajaakaan, mutta jos tavallinen possuelämä kiinnostaa, niin tervetuloa blogiin!

keskiviikko 29. tammikuuta 2020

Häätanhu

Repun uni löytyy täältä.
Repu uneksii häistä, Possu hautajaisista. Tästä tuli yhtäkkiä mielleyhtymä kauas lapsuuteen. Noin 11-12-vuotias pikkupossu oli päässyt häihin. Yhtäkkiä häätunnelma vaihtui hautajaisiin. Joku esitti Yrjö Jylhän Häätanhun. Possu kuunteli järkyttyneenä laulun sanoja.

Oliko lie hääparin toivomus, vai esittäjänkö itse valitsema laulu? Voihan se kuulostaa ehkä romanttiselta, mutta pikkupossu järkyttyi niin, että vieläkin muistaa. Onkin lähes ainoa asia, mikä häistä jäi mieleen, ja edelleenkin vähän puistattaa, kun kuulee sen laulun.

No ei mulla muuta.
Tämmönen muistelu tällä kertaa. ;)


"On ilo sulla, mut suru mulla,

on mulla hautajaiset, sulla häät.

Siis kätes anna nyt morsianna,

kun viime kerran minut vielä näät.



Sun häitäs tanssaan, mut kohta kanssaan,

vie manan immet mua karkeloon.

Sun onnes tähden pois täältä lähden,

sun silmäs siunaten mua seuratkoon.



Pian päätät tanhus, oot kohta vanhus,

mut ikinuorna minut aina näät.

Luo tuonetarten käyn häitä varten,

on sulla hautajaiset, mulla häät."


3 kommenttia:

  1. no on kyllä aika erikoinen valinta häissä esitettäväksi...!

    VastaaPoista
  2. Laulu on tuttu, kaunis mutta ei kyllä sovi häihin! Ymmärrän Pikkupossun jÄrkytyksen. Itse muistan 14-vuotiaana serkkuni häissä, kuinka kirkkoherra esitteli ryijyn jonka päällä morsiuspari seisoi. Se oli paikkakunnan Maatalousnaisten lahjoittama, siis oikeasti arvokas ja kaunis. Minusta siitä puhuminen ei tuntunut sopivalta hääpuheessa. Se onkin ainoa asia minkä puheesta muistan!

    VastaaPoista
  3. Levitämme yhdessä Yrjö Jylhää blogistaniaan :)

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi!